Věruška na Facebooku


Nakupuji také na...


Blog běží, díky...

Osvěžující letní oběd: gazpacho pro vás i pro děti

GazpachoTento evergreen letních měsíců v jisté kombinaci splňuje představy o vitariánské stravě. O jakou kombinaci jde si teď ukážeme. Je z čerstvých surovin, tedy komplet raw, taky vegan, bez lepku a hodí se i pro malé děti.

Modifikací španělského vyhlášeného receptu existuje bezpočet. Gazpacho může být s bílým vínem, s paprikou nebo bez, s chlebem, s různými bylinkami… jak je libo. Ovšem vždycky, opravdu VŽDYCKY BUDE Z RAJČAT.

Dobře vyzrálé rajče základem

K němu se přidá salátová okurka a dochucení. O to se stará sůl, pepř a kvalitní ocet. Zkusila jsem, že i bez octa se dá nakonec obejít, zvláště pokud kyselkavou chuť nezvládají vaše děti. Těm našim jsem část polévky odebrala z mixéru v momentě, kdy v ní byla jen rozmixovaná zelenina, sůl, stopové množství česneku a žádný ocet. Vy si chuť přizpůsobte svým potřebám, což díky jednoduché přípravě gazpacha jde velice snadno.

Pro vitariánské bezlepkové účely nemůže v mém receptu figurovat chléb (bagetka) fungující obvykle jako zahušťovadlo. Gazpacho bez zahuštění je podle mě stále dost HUSTÉ SAMO O SOBĚ a dokáže tak rozvinout celý svůj zeleninový potenciál v plně čerstvé síle. K dochucení není třeba ani bílé víno a komu se paprika těžce tráví, použije jen rajčata a okurek.

 

Gazpacho pro celou rodinu

stačí na 4 plné polévkové misky, doporučuji pro děti od 1,5 roku

  • 800 g rajčat
  • 300 g salátové okurky
  • 200 g paprik – mix různých barev (lze vynechat a nahradit rajčaty),
  • 2 pěkné lžíce olivového oleje,
  • 2 stroužky česneku
  • 2 šalotky nebo jedna cibulka
  • 1 lžička kvalitního octa (nejlépe červeného vinného, sherry nebo malinového a funguje dobře i jablečný)
  • sůl, případně pepř
  • na ozdobu: rozmixovaná restovaná dýňová a slunečnicová semena smíchaná se lžičkou olivového oleje a bylinky – bazalka, petrželka, tymián

Gazpacho

Rajčata na vršku nařízněte do křížku, ponořte do horké vody, nechte chvíli stát, slijte a propláchněte studenou vodou. Oloupejte je, rozkrojte, zbavte bubáka a nakrájejte na kousky. Okurku oloupejte a nakrájejte na kostky. Papriky zbavte jádřinců a  nakrájejte na kousky.

Rajčata a papriky rozmixujte v mixéru se sekacím nástavcem dohladka. Přidejte zbývající suroviny kromě česneku a octa. Důkladně promixujte a odlijte stranou porce malým dětem.

Přidejte česnek a pokračujte v mixáži. Pokud nevaříte dětem nebo vaše děti česnek a ocet zvládnou, rozmixujte vše najednou.

Teď bych měla napsat: podávejte vychlazené. Pokud potřebujete zchladit vnitřní oheň, pak si polévku vychlaďte a klidně tak snězte. Mě příliš chlazená jídla nesedí, proto polévku doma podávám hned po umixování v pokojové teplotě.

Proč mix různých barev paprik?

Protože tak do polévky dostanete pestrou škálu vitamínů.

Červená paprika obsahuje hodně betakarotenu, který se v těle mění na vitamín A (150 g dodá celou doporučenou denní dávku betakarotenu) a také dost vitamínu C (100 g papriky dělá trojnásobek doporučené denní dávky).

Zelená paprika je zdrojem kyseliny listové a vitamínu E.

Papriky žluté jsou nabité vitamínem E.

Všechny papriky pak obsahují vitamíny B a C a také dávku různých minerálů, jako vápník, draslík, železo a hořčík. Vlákniny, která je ceněná pro správné trávení, má až dva gramy na sto gramů papriky.

Máte-li citlivý žaludek, můžete mít problémy s trávením paprikové slupky. V případě mého receptu na gazpacho papriku hravě nahraďte rajčetem. Někdy jindy pak zkuste papriku pečenou a oloupanou.

Lykopen v rajčatech

O rajčatech jistě slýcháte díky jejich oblibě při redukčních dietách. Z hlediska základních živin (bílkoviny, tuky, sacharidy) se rajčata nevymikají běžnému zeleninovému průměru. Rajskou předností je však obsah betakarotenu, kyseliny listové, vitamínu C a látek s atioxidačními účinky mezi které vitamín C také patří.  Bezesporu nejznámější a velice přínosnou látkou obsaženou v rajčatech je LYKOPEN.

Lykopen se vyskytuje především v povrchových vrstvách plodů vystavených světlu, takže odstraněním slupky dojde k jeho úbytku. V případě gazpacha tedy s lykopenem moc nepočítejte. Navíc jeho využitelnost významně stoupá tepelným zpracováním rajčat, které se tady taky nekoná.

Vězte, že příznivé účinky lykopenu jsou uváděny především v souvislosti s rakovinou prostaty, ale také děložního čípku, tlustého střeva a ko­nečníku, jícnu a žaludku.

Zelenina v koši

(K)okurky

Okurky jsou významným zdrojem draslíku, který pomáhá v dietě při vyšším krevním tlaku. Svým mírně močopudným efektem se dobře uplatňují v redukci váhy. Okurky též dodávají významné množství vitaminu K (200 g okurek uhradí 1/3 jeho denní doporučené dávky)
(zdroj: www.vyzivaspol.cz).

Nezapomeňte na sezónu a všechnu zmiňovanou zeleninu si dopřávejte hojně, když v našem klimatickém pásmu zrovna dozrává. To je léto a dejme tomu brzký podzim. Na zimu si třeba udělejte zásobu pomocí konzervace – pečené papriky v oleji, rajčatová omáčka ve skle, sušená rajčata v oleji, domácí kečup, atd. Vyhnanou a pesticidy nadopovanou supermarketovou zeleninu se v zimě snažte pokud možno obloukem obejít.

Takže tu máme vitamíny, minerály a antioxidanty naditou polévku, kterou zvládnete rozmixovat i tyčovým mixérem, když nebude po ruce robot. Měla by být populární všude tam, kde se rajským, okurkům a paprikám daří, a to je přece v létě i u nás. Tak honem pro zeleninu do zahrady (třeba takovou jako ta má od kapiček bláta z deštů) nebo k farmáři a šup s ní do mixéru.

Mohlo by vás zajímat:
BorůvkyBorůvkový žahour s kuzu Jahodová zmrzlina s hroznovým olejemJahodová zmrzlina Bezlepkový třešňový chilli koláčBezlepkový třešňový chilli koláč

Komentář

  

  

  

Můžete použít tyto HTML tagy

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>